Klachtenprocedure

Acupunctuur Muiden doet er alles aan om zorgvuldig en vakkundig te werken. Desondanks is het mogelijk dat een behandeling onverhoopt toch niet naar volle tevredenheid verlopen of misschien heb je een andere klacht. Hier kun je nalezen welke stappen je kunt volgen wanneer je een klacht hebt. Deze klachtenprocedure volgt de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz).

 

Bespreek de klacht eerst met je zorgaanbieder

Volgens de Wkkgz is de zorgaanbieder zelf de eerst aangewezen persoon om het probleem mee te bespreken. Het prettigst is als zorgaanbieder en klager samen tot een oplossing komen. De zorgaanbieder moet je klacht zorgvuldig onderzoeken en binnen 6 weken met een schriftelijk oordeel komen. Deze termijn kan eenmalig met vier weken worden verlengd, als daar een goede reden voor is. Daarover moet de zorgaanbieder jou informeren. Kom je er samen niet uit of is communicatie niet meer mogelijk dan kan in deze eerste periode een Klachtenfunctionaris worden ingeschakeld.

                                                                                        

Inschakeling klachtenfunctionaris NVA

Inschakeling van de klachtenfunctionaris van de beroepsorganisatie ‘Nederlandse Vereniging voor Acupunctuur’ is kosteloos. Hiervoor kun je contact opnemen met het secretariaat van de NVA. De Klachtenfunctionaris van de NVA is onafhankelijk, geeft advies, staat je bij m.b.t. het indienen van een klacht en bemiddelt bij het komen tot een oplossing. Alles wat besproken wordt blijft vertrouwelijk. Meer informatie over de klachtenprocedure van de NVA vind je hier: https://www.acupunctuur.nl/pages/klachtenprocedure-organisatie

 

Geschilleninstantie

Blijkt het niet mogelijk het geschil met de zorgaanbieder op te lossen met ondersteuning van de Klachtenfunctionaris van beroepsvereniging NVA, dan zal de klachtenfunctionaris je verwijzen naar de Geschilleninstantie Stichting Zorggeschil. Je meldt schriftelijk de klacht bij Stichting Zorggeschil. Anonieme klachten worden niet in behandeling genomen. Voordat jouw klacht in behandeling wordt genomen, betaal je eenmalig € 50 aan de Geschilleninstantie. Stichting Zorggeschil beschikt over een zeer deskundige commissie bestaande uit een voorzitter en een vicevoorzitter die beiden meester in de rechten zijn, aangevuld met leden die zijn voorgedragen door aangesloten organisaties van zorgaanbieders en cliëntenorganisaties.

 

Tuchtcollege en Inspectie Gezondheidszorg (IGZ)

Voor klachten die betrekking hebben op één of meerdere van de volgende gedragingen: schending van de gedragsregels, onvakkundige behandeling, krenkende bejegening, toebrenging van schade, niet naleven van de reglementen van de NVA, kun je er voor kiezen om een klacht in te dienen conform het Tuchtrecht van de NVA. Het College van Toezicht NVA toetst het handelen van de acupuncturist aan het NVA Beroepsprofiel en de Statuten en Reglementen van de NVA. Als de klacht gegrond is, kan het College een disciplinaire maatregel opleggen die gevolgen heeft voor de beroepsuitoefening.

Acupunctuur Muiden

P.C. Hooftlaan 1d

1398XN Muiden

06 – 15 85 92 44

trudy@acupunctuurmuiden.nl

 

Bedrijfsinformatie

KvK 87321351

Copyright Trudy Kuipers 2022 | Disclaimer | Privacyverklaring